Kvinnans situation

Nyligen så skrev jag ett arbete i skolan om "kvinnans situation" under 1800-talet. Jag tänkte dela med mig av lite fakta samt egna reflektioner kring detta ämne i detta inlägget;

Till en början var kvinnans möjligheter till att förverkliga sina drömmar och mål med livet starkt begränsade. Som en direkt följd av hennes formella ofrihet kan man konstatera att en kvinnas livsgång kunde se tuff och eländig ut. I det gamla bonde- och borgarsamhället var kvinnan helt beroende av välviljan hos mannen i familjen, vare sig det var hennes far, bror eller make. Enligt lagen så var kvinnan omyndig ända fram till 1800-talets slut. Alltså var hon tvungen till att ha en förmyndare som förde hennes talan. Som kvinna i Sverige hade man visserligen arvsrätt men man fick vara ärva hälften så mycket som sina bröder. Möjligheterna till att bestämma över vad man ville äga var också mycket begränsade.

Det tidiga 1800-talets Sverige uppvisade ett av Europas mest utpräglade manssamhällen. Enligt mannen så hade kvinnan skapats enbart för mannens skull. Eftersom att kvinnan inte var myndig så förde även det med sig att hon inte fick bestämma vem hon skulle gifta sig med. Äktenskapet var snarare mer än fråga om ekonomi och egendomar än om riktig kärlek. Det var släkten till båda parter som bestämde vem de skulle gifta sig med. Dessa beslut fattades efter överenskommelser mellan de olika släkterna och var till den största delen en fråga om att snappa åt sig så mycket egendomar som möjligt, varje giftermål sågs som en viktig ekonomisk affär. Man såg på kärleken utifrån det perspektivet att den inte var tvungen att finnas i ett äktenskap från början, kärleken var något som skulle växa fram med tiden och som det står i det gamla ordspråket: "Tycket kan komma sedan."

Det var ganska intressant att skriva om kvinnans situation, men samtidigt en aning omtumlande och rörande. Det har skapat många nya tankar hos mig som till exempel hur det kunde gå så långt som det faktiskt gjorde och hur männen kunde skaffa så pass stor makt som de gjorde. I dagens samhälle så tycker jag att jämställdheten mellan de båda könen är väldigt bra och rättvis. I vissa fall tycker jag dock att löneskillnaderna mellan kvinnor och män ska minska och att alla löner ska ges ut rättvist och efter samma grad av intelligens och mått av prestationer.

Idag definierar vi ofta olika beteenden som "kvinnliga" och "manliga". Vissa handlingar och sätt att uttrycka sig på kan anses vara felaktiga om till exempel en kvinna skulle uttrycka sig på ett sätt som är mer unikt för det manliga könet och tvärtom. Dessa begrepp som skapats över vad som är manligt respektive kvinnligt tror jag kan ha lite av sitt ursprung, och historia från den period som jag har skrivit om i detta arbete. Att kvinnan en gång i tiden har varit underlägsen mannen tror jag till viss mån har gjort avtryck för hur vi lever idag.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback